راه اندازی دستگاه هات تپ

در این بخش به راه اندازی دستگاه هات تپ می پردازیم و قبل از شروع این بخش می توانید پست ” تئوری اجرا و استاندارد عملیات هات تپ ” را مطالعه کنید.

نوع و برند دستگاه اجرای عملیات هات تپ اهمیت بسزایی دارد زیرا در هنگام اجرا نباید دستگاه دچار شکستگی و یا عملکرد نامناسب داشته باشد و در صورتی که نتواند فشار بالا و عملکرد خوبی داشته باشد ممکن است باعث انفجار شود. فرض کنید دستگاه در میانه کار دچار خرابی یا نشتی و یا افت فشار هیدرولیکی و یا شکستگی تیغه و… شود و در این مرحله که لوله دچار نشتی است هرگونه تغییر در وضعیت کار از نظر ایمنی بسیار خطرناک خواهد بود بنابراین باید از دستگاه مطمن در اجرای عملیات هات تپ استفاده گردد.

برای اجرای عملیات انشعاب گیری از دستگاه های هات تپ و در برند های مختلف استفاده می شود که از مهمترین و بهترین برند های ماشین آلاتی در این رده می شود به دستگاه های هات تپ TD WILLIAMSON اشاره کرد. این شرکت سال هاست در این زمینه فعالیت دارد و بهترین دستگاه ها را برای این کار حساس تولید و ارائه می کند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشخصات دستگاه های هات تپ پست ” بولتن و مشخصات دستگاه های هات تپ ” را مطالعه کنید.

دستگاه هات تپ TD WILLIAMSON مدل TD 1200 XL

مشخصات دستگاه هات تپ

این دستگاه هات تپی که میخواهیم اسمبل کنیم و مورد استفاده قرار گیرد یک سری مشخصات و جزئیاتی دارد که در مراحل مختلف نیاز داریم. مثلا ما بر اساس کاری که می خواهیم انجام دهیم باید مدل دستگاه را انتخاب کنیم چون هر مدلی برای انجام یک سری مشخصات انشعاب گیری( سایز انشعاب، فشار کاری و دما و..) استفاده می شود. بنابراین چک مشخصات دستگاه در ابتدا باید انجام شود. به عنوان مثال دستگاهی که ما برای این انشعاب گیری استفاده میکنیم دارای مشخصات زیر می باشد.

در این مشخصات اطلاعاتی نظیر حداکثر فشار کاری، حداکثر دمای کاری، سایز دستگاه و شاخص بورینگ و.. قابل مشاهده می باشد.

مشخصات دستگاه هات تپ TD WILLIAMSON مدل TD 1200 XL

اسمبل کردن دستگاه هات تپ

دستگاه هات تپ بر روی شاسی قرار دارد جهت نگهداری و حمل و نقل که بعد از اسمبل کردن، از روی شاسی آزاد شده و در جایگاه قرار می گیرد. در زیر مراحل مختلف چک و بررسی و اسمبل کردن دستگاه هات تپ را با عکس و فیلم بررسی میکنیم.

قسمت هایی که در اسمبل کردن دستگاه بررسی و نصب می شوند(جزئیات دستگاه هات تپ)
دستگاه هات تپ بر روی پایه نگهدارنده و شیر تغییر فشار هیدرولیکی و تغییر سرعت چرخش
در حال گریس کاری و نصب Cutter Holder جهت راه اندازی دستگاه هات تپ
Cutter دستگاه هات تپ
در حال گریس کاری و بررسی سری آداپتر دستگاه
در حال بارگزاری ویدئو...
در حال بارگزاری ویدئو...
در حال بارگزاری ویدئو...
کاتر هولدر بر روی شفت بسته شده
بررسی کاتر و کاتر هولدر جهت نصب کاتر دستگاه هات تپ
در حال بارگزاری ویدئو...
در حال نصب کاتر دستگاه هات تپ
در حال بارگزاری ویدئو...
پایلوت دریل نصب شده / Pilot Drill
الماس روی کاتر / Cutter

پایلوت دریل / Pilot drill

مته یا پایلوت دریل در دستگاه حفاری کار مهمی انجام می دهد و آن سوراخکاری اولیه لوله هست و بعد از وارد شد مته در لوله و با استفاده از زائه هایی که بر روی مته وجود دارد، کوپت بریده شده از لوله را نگه میدارد و در نهایت می توان کوپن بریده شده توسط کاتر را بیرون آورد و از اینکه کوپن در لوله باقیمانده و باعث صدمه به تاسیسات بالا دست شود، جلوگیری می کند.

در شکل های زیر این زائده ها را می توانید مشاهده کنید.

زائده های روی پایلوت دریل نصب شده / Pilot Drill
در حال بارگزاری ویدئو...
زائده های روی پایلوت دریل نصب شده / Pilot Drill از نمای نزدیک تر

سایز Cutter دستگاه هات تپ

برای انشعاب گیری بر اساس سایز انشعاب و یا بهتر بگم برای سایز لوله انشعاب کاتر متفاوتی وجود دارد و باید بر اساس آن کاتر با سایز مناسب را در نظر گرفت. مثلا در صورتیکه سایز لوله انشعاب شما ۱۶ اینچ باشد اندازه کاتر یا سایز کاتر حداکثر می تواند ۱۱/۱۶-۱۴اینچ یا ۳۷۳ میلیمتر باشد.

چرا سایز کاتر دستگاه هات تپ کمتر از لوله انشعابی هستش؟

شاید سوال این باشد که چرا سایز کاتر کمتر از ۱۶ اینچ هستش؟ و پاسخ اینکه ما قبل از نصب دستگاه هات تپ، ابتدا شیر انشعاب را نصب می کنیم و کاتر دستگاه باید بتواند از بور BOR شیر عبور کند بنابراین سایز کاتر یا سایز سوراخی که بر روی لوله انجام می شود کمتر از سایز لوله انشعابی خواهد بود.

سایز کاتر دستگاه هات تپ کجا مشخص می شود؟

برای یافتن سایز درست کاتر باید به بولتن دستگاه هات تپ( بولتن مدل دستگاهی که استفاده می کنیم) مراجعه کنیم و بر اساس سایز لوله انشعابی، کاتر مناسب را انتخاب کنیم. انتخاب سایز نامناسب کاتر باعث ایجاد یک فاجعه غیرقابل برگشت خواهد شد و یا در بهترین حالت شات داوون خط اصلی لوله و از رده خارج شدن تمامی پلنت های بر روی خط خواهد شد.

تذکر: بنابراین قبل از اجرا و در مرحله اسمب کردن باید اندازه گیری کاتر انجام شود و با جدول آن دستگاه چک کنیم تا از این بابت اطمینان حاصل کنیم.


دانلود بولتن دستگاه TD WILLIAMSON 1200 XL


اندازه گیری سایز کاتر دستگاه هات تپ
سایز کاتر مورد استفاده در دستگاه هات تپ مدل TD WILLIAMSON 1200 XL بر اساس سایز لوله انشعابی

اندازه گیری طول شفت دستگاه هات تپ

یکی از مواردی که باید قبل از اجرا اندازه گیری شود این است که طول شفت دستگاه چقدر است تا با محاسبه مشخص شود که در هر زمان از هات تپ، مته در چه بخشی از کار است. این کار بسیار مهم است چون در ابتدای سوراخ شدن لوله باید شیر روی آداپتور را باز کرد تا محفظه آداپتور پر از گاز شود و میزان گاز بیش از ۹۹ درصد شود تا از هرگونه انفجار بر اثر جرقه کاتر با لوله جلوگیری کرد.

اندازه گیری طول پایلوت دریل دستگاه هات تپ
اندازه گیری طول داخلی کاتر دستگاه هات تپ برای مشخص کردن نوک مته

اندازه گیری طول شاخص دستگاه هات تپ

شاخص دستگاه نشان دهنده لحظه ای محل مته و کاتر می باشد و قبل از اجرای عملیات هات تپ باید محل ورود مته به داخل لوله و محل کات شدن کوپن برش داده شده بر روی شاخص مشخص گردد تا حداقل دو مرحله بتوانیم با آن مشص کنیم. یکی وقتی مته با لوله درگیر است و زمان سوراخ شدن لوله و دومی زمانیکه کاتر کارش تمام شده و لوله برش خورده است.

اگر زمان برش خوردن لوله مشخص نشود ممکن است کاتر به کارش ادامه داده و در طرف مقابل، باعث سوراخ شدن لوله و یا زخم شدن جداره لوله شود بنابراین تعیین محل کاتر و مته بسیار مهم است که در مرحله راه اندازی دستگاه هات تپ نیز باید توجه ویژه ای به آن شود.

اندازه گیری طول شاخص دستگاه هات تپ و مشخص کردن جایگاه مته و کاتر بر روی شاخص دستگاه
در حال بارگزاری ویدئو...
اهرم حرکت شفت به جلو و عقب با تنظیم فشار هیدرولیکی دستگاه
پر کردن باک دستگاه ژنراتور و مخزن روغن هیدرولیک دستگاه
وصل کردن شیلنگ های هیدرولیک دستگاه (این موضوع در کنار چاله حفاری شده و بعد از نصب دستگاه هات تپ بر روی شیر انشعاب انجام می شود)
وصل کردن شیلنگ های هیدرولیک دستگاه هات تپ

پی نوشت:

جهت ادامه مطلب و کسب اطلاعات بیشتر می توانید پست ” نحوه اجرای عملیات هات تپ – بخش اول ” را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

hottapingشبکه فلزیعملیات هات تپ
نوشتهٔ پیشین
سایز چاله هات تپ
نوشتهٔ بعدی
بولتن و مشخصات دستگاه های هات تپ
مطالب مرتبط